Servicepaspoort { een zorg minder }

Overzicht wijkinitiatieven Corona-ondersteuning Haarlem en omgeving

Ook in deze tijd van ‘afstand houden’ is hulp dichtbij. Het zijn bijzondere tijden met de Corona-maatregelen. ‘Veilige afstand houden’ is het dringende advies. Terwijl we toch ook dicht bij elkaar willen zijn en elkaar juist nu opzoeken om te helpen.

Voor het gemak hebben we een mooi overzicht voor u gemaakt. Met alle initiatieven in Haarlem, Velsen en omgeving. Van vrijwilligers die boodschappen doen, tot telefoonlijnen en Facebookgroepen. Zodra er nieuwe initiatieven zijn, werken we de pagina bij.

Digitale contactmiddelen

Compaan
De Compaan is een makkelijk tablet, gemaakt voor mensen die het lastig vinden om met een gewone computer of tablet te werken. Ervaring met de computer is dus niet nodig – het is speciaal gemaakt voor ouderen, makkelijk en overzichtelijk. Met de Compaan kun je gemakkelijk communiceren met anderen – elkaar berichten en foto’s sturen, maar ook beeldbellen of gewoon internetten. De Compaan is verkrijgbaar via Servicepaspoort. Meer informatie? Het telefoonnummer van Servicepaspoort is 023 89 18 440 en het mailadres is info@servicepepaspoort.nl.

FaceTime
FaceTime is ook een programma om te video-bellen, maar is speciaal voor Apple-apparaat zoal de iPhone of iPad. FaceTime werkt dus niet op een apparaat van een ander merk. FaceTime is gratis en te downloaden in de App-store. Hier is te lezen hoe een FaceTime gesprek is op te zetten: https://support.apple.com/nl-nl/HT20902.

Skype
Skype is een programma om te bellen met videobeeld. Ook kun je via Skype chatten en groepsgesprekken voeren. Skype is gratis en te downloaden via www.skype.nl.

In de hele regio

Blauw Helpt!
Veel medewerkers van KLM kunnen minder werken maar willen zich desalniettemin inzetten om te ondersteunen rondom de coronacrisis. Blauwhelpt.nl is een platform waar KLM-medewerkers en hulpvragenden aan elkaar worden gekoppeld. Hulpaanvragen kunnen via de website worden ingediend. Te denken is aan: bijspringen in de zorg, boodschappen doen voor ouderen, dieren verzorgen en uitlaten, (telefonisch) een praatje maken met ouderen, eten koken en bezorgen, wandelen met ouderen en digitale hulp.

Website: www.blauwhelpt.nl.

Digitale kaarten
De organisatie Haarlemse Muggen heeft een digitale kaart gemaakt. Een kaartje laten bezorgen bij iemand die dat in deze tijd goed kan gebruiken? Stuur er een op!

Website: www.haarlemsemuggen.nl.

Held nodig?
Kwetsbare mensen zoals ouderen en zieken moeten zoveel mogelijk contact mijden en mensen met belangrijke beroepen moeten aan het werk kunnen blijven. Alle anderen kunnen misschien wel helpen – als helden. Via deze tool kunnen mensen hulp vragen van een van de helden in de buurt. Of het nou om boodschappen gaat of om oppas. Het kan allemaal, zolang het bijdraagt aan het doel om kwetsbare mensen te beschermen en mensen in belangrijke beroepen aan het werk te houden.

Website: www.heldnodig.nl.

Mooizooiknutseldoos
Om de creativiteit van mensen in quarantaine te blijven prikkelen heeft mooizooi de Mooizooiknutseldoos samengesteld. Dit is een doos vol leuke materialen waardoor mensen kunnen knutselen met afgedankt materiaal. De doos wordt een keer per week bezorgd, op maandag.

Bestellen kan via info@mooizooi.nl.

Servicepaspoort
Maken cliënten zich zorgen over hoe het nu moet? Zij kunnen mogelijk goed terecht bij Servicepaspoort, de ledenorganisatie voor gemak, comfort, gezondheid en zorg in Kennemerland.

Denk bijvoorbeeld aan Hotel Thuis. Met Hotel Thuis kunnen cliënten leven alsof ze in een hotel logeren. Dit betekent dat leveranciers in allerlei diensten voorzien – afhankelijk van de behoefte die een cliënt heeft. Denk bijvoorbeeld het laten doen van de was en de boodschappen. Of maaltijden die worden bezorgd. De leveranciers blijven langskomen in deze corona-periode.

Telefoonnummer: 023 89 18 440. Mailadres: info@servicepepaspoort.nl.

Sociaal Wijkteam
Het Sociaal Wijkteam is momenteel niet fysiek aanwezig, maar wel telefonisch bereikbaar om mee te denken. Dus heeft iemand behoefte aan ondersteuning of een specifieke vraag rondom werk, inkomen, wonen, geldzaken, welzijn of zorg, bel dan het Sociaal Wijkteam. Kijk op de website welk nummer je in jouw wijk kunt bellen.

Daarnaast maakt het Sociaal Wijkteam een kaart voor de meest kwetsbare mensen in de wijk – zij gooien deze in de bus met telefoonnummers erop zodat zij telefonisch hulp kunnen zoeken. Daarnaast wordt bij cliënten een kleine attentie aan de deur gehangen en heeft het Sociaal Wijkteam telefonisch contact met cliënten.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Website: www.sociaalwijkteamhaarlem.nl.

Stichting Bedrijf & Samenleving denkt mee (Haarlemse roots)
Bedrijf & Samenleving zet zich in voor de verbinding tussen bedrijven en de samenleving. Zij geven nu gratis advies aan mensen die mooie ideeën hebben om kwetsbare mensen in de samenleving te ondersteunen. Dus heb je hulp nodig met jouw idee, wil je kijken hoe je creatief invulling aan dit idee kan geven? Neem dan contact op met Marijke.

Marijke Aukema, 06 14 59 40 52.

Website voor jouw corona-initiatief – Carprea Media (Haarlemse roots)
Carprea Media maakt gratis websites voor mooie projecten rondom corona. Dus ben jij of ken jij iemand die bezig is met een project en hiervoor een website nodig heeft? Carprea Media biedt naast de gratis website ook de daarbij horende hosting en service voor een jaar kosteloos aan.

Telefoonlijnen

Altijd Contact Telefoonlijn
Voor mensen die zich alleen voelen en behoefte hebben aan een luisterend oor of hulp nodig hebben, zoals met de boodschappen, het uitlaten van de honden of medicijnen ophalen bij de apotheek. Deze telefoonlijn is een initiatief van Haarlem Effect, DOCK, SportSupport, Kennemerhart, ROADS en de Sociale Wijkteams. Er wordt samengewerkt met Buuv, Burennetwerk Haarlem en Tanddem.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 11.00 en 13.00 uur. Telefoonnummer: 088 855 51 95.

De Luisterlijn
Voor kwetsbare Haarlemmers die behoefte heeft aan een luisterend oor, met name bij zorgen, angsten en bezinningsvragen rondom het corona-virus. Via de Luisterlijn kan ook worden doorverwezen naar andere hulplijnen. De Luisterlijn is een initiatief van Stem in de Stad en het Open Huis in samenwerking met verschillende Haarlemse Kerken.

Bereikbaar: elke dag tussen 13.00 en 20.00 uur. Telefoonnummer: 023 30 36 700.

Nationale Luisterlijn
De nationale Luisterlijn kan dag en nacht gebeld worden voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek. De Luisterlijn is het hele jaar door bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek.

Bereikbaar: 24 uur per dag, de hele week. Telefoonnummer: 023 54 71 471.

Ouderen-Infolijn van KBO-PCOB
De KBO-PCOB (seniorenorganisatie) heeft een Ouderen-Infolijn geopend voor iedereen die zich eenzaam voelt nu veel activiteiten stilliggen of vragen heeft rondom het coronavirus.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Telefoonnummer: 030 34 00 600.

Rode Kruis Hulplijn
Het Rode Kruis heeft een speciale telefoonlijn geopend waar ouderen en zieke mensen terecht kunnen met zorgen rondom het coronavirus – voor een luisterend oor, advies of hulp.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 10.00-16.00 uur. Telefoonnummer: 070 445 58 88.

Helpdesk Corona voor statushouders, asielzoekers en ongedocumenteerden
De meeste informatie over corona is in het Nederlands. Maar er zijn nog veel mensen die onvoldoende de Nederlandse taal beheersen. Zij kunnen nu telefonisch hun vragen stellen in het Arabisch of Tigrinya.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 14.00 en 16.00 uur. Telefoonnummer: 085 580 88 00.

Hulplijn voor zorgprofessionals
Zorgprofessionals die in deze emotioneel zwaar belastende tijd hun hart willen luchten, kunnen terecht bij deze landelijke hulplijn van het Instituut voor Psychotrauma. De psychologen achter de hulplijn hebben jarenlange ervaring in het ondersteunen van mensen en organisaties die te maken krijgen met ingrijpende gebeurtenissen, rampen en crises. Zij bieden een luisterend oor en psychosociale ondersteuning voor zorgprofessionals.

Bereikbaar: elke dag tussen 08.30 en 21.30 uur. Telefoonnummer: 088 330 55 00.

De Mantelzorglijn
Voor iedereen die zorgt voor iemand en vragen heeft of advies wilt over zijn of haar persoonlijke situatie is de Mantelzorglijn beschikbaar. Ook kunnen vragen gesteld worden via WhatsApp.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 16.00 uur. Telefoonnummer: 030 760 60 55.

Telefoonlijn ANBO
Voor iedereen die behoefte heeft aan een praatje of luisterend oor. De ANBO (Vereniging voor Ouderen) heeft een speciaal telefoonnummer n.a.v. het corona virus.

Bereikbaar: elke dag tussen 09.00 en 21.00 uur. Telefoonnummer: 0348 46 66 66.

Telefoonlijn MEE & de Wering
Voor mensen met een beperking en hun verwanten die behoefte hebben een luisterend oor of advies bij ingewikkelde zaken rond administratie en financiële regelingen. Maar ook bijvoorbeeld voor hulp bij het boodschappen doen. Professionele hulpverleners zitten klaar om te helpen.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur en 13.00 en 17.00 uur. Telefoonnummer: 088 – 00 75 000.

Telefoonlijn Stichting Nabestaandenzorg 
De inloopochtend Verder na Verlies vindt nu telefonisch plaats. Voor iedereen met behoefte aan een luisterend oor of een praatje zijn werknemers van Stichting Nabestaandenzorg bereikbaar.

Bereikbaar: elke dag tussen 09.00 en 17.00 uur. Telefoonnummer 023 84 48 201. Mail: info@stichting-nabestaandenzorg.nl.

Telefoonlijn Tandem
Het team van Tandem staat voor u klaar voor alle mantelzorgers die behoefte hebben aan een praatje of luisterend ook. Ook geven ze advies en helpen ze bij praktische vragen, lastige keuzes en dillema’s rondom mantelzorgen.

Bereikbaar: op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Telefoonnummer: 023 89 10 610. Mail: info@tandemmantelzorg.nl.

Beverwijk

Meldpunt Welzijn Beverwijk
Voor praktische hulp rondom de coronacrisis heeft Welzijn Beverwijk een speciaal telefoonnummer beschikbaar gesteld: 0251 300 338. Ook kan gemaild worden naar meldpunt@welzijnswb.nl. Het meldpunt is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Radio Beverwijk
Radio Beverwijk is elke ochtend van 10.00 tot 12.00 uur live met gevarieerde muziek en informatie. Over corona maar ook juist over andere dingen om even ergens anders mee bezig te zijn. Ook kan gebeld worden naar de studio, om iemand een warme groet te geven of een nummer aan te vragen. Een medewerker van het Sociaal Team Beverwijk zal iedere ochtend om 10.15 uur aanwezig zijn en een ‘Vraag van de Dag’ stellen. Deze vragen gaan over wensen, belevenissen en ervaringen van de luisteraar.

Beluister Radio Beverwijk via 104.5 FM op de analoge kabel van Ziggo en via 105.4FM in de ether. Ook te beluisteren via de website: www.radiobeverwijk.nl. Bellen om in de uitzending te komen kan via het nummer 0251 25 49 58.

Bloemendaal

Bloemenstroom
Bloemenstroom belt de clubleden op de dagen dat zij normaliter aanwezig zouden zijn. De meest kwetsbare clubleden worden in overleg met het buurtteam bezocht. Per dag wordt bekeken wie extra bezocht kan worden – met deze clubleden wordt vooral gewandeld. Ook worden er verschillende leuke acties gedaan, denk aan het rondbrengen van pannenkoeken, bloemen, soep of het sturen van een kaartje.

Facebook voor corona-hulp
Is nog in de maak.

Klussendienst van de vrijwillige hulpdienst in Bloemendaal
De vrijwillige hulpdienst Bloemendaal heeft een klussendienst opgezet. Men kan hier terecht met vragen en aan de hand hiervan wordt gezocht naar een vrijwilliger om u te helpen. Bijvoorbeeld bij praktische vragen op het gebied van boodschappen en maaltijden. Interesse? Neem contact op met Welzijn Bloemendaal.

Telefoonnummer: locatie Noord, 023 – 525 03 66, locatie Zuid, 023 – 584 53 00.

Odensehuis Overveen
Het Odensehuis belt, stuurt kaartjes, biedt hulp waar het kan en brengt bloemen rond bij hun vaste bezoekers.

Ontmoetingscentrum Vogelhart
Deelnemers worden gebeld. Ook worden leuke acties georganiseerd, vooral om de mantelzorgers te ontlasten.

Rotaryclub Bloemendaal-Caprera
De rotaryclub gaat kaarten versturen aan alle vaste gasten van de eettafels van Welzijn Bloemendaal met de melding dat zij contact met de club op kunnen nemen.

Welzijn Bloemendaal
Alle bezoekers van Welzijn Bloemendaal worden wekelijks gebeld om eenzaamheid te doorbreken.
Daarnaast heeft Welzijn Bloemendaal een bericht voor onze buurtteams: “Als jullie hulp nodig hebben bij het ondersteunen van de kwetsbaren in de gemeente Bloemendaal, dan kunnen jullie een beroep doen op ons. Als daar vraag naar is willen wij proberen vrijwilligers in te zetten bij 1. boodschappen 2. telefonisch contact 3. eventuele andere zaken. Natuurlijk zullen we daarbij de richtlijnen van het RIVM in acht nemen. Bel ons als het nodig is, dan kijken wij wat we kunnen doen.”

Telefoonnummers: Hetty van der Vegt: 0620306471, Henriëtte Bleichrodt 0612796855 en Charlotte Turksma 0235250366.

Haarlem

Apps in de wijk
In verschillende wijken zijn apps. In Haarlem Noord is bijvoorbeeld de ‘Hulpgroep Krim’ actief, dat is de wijk tussen het Mendel college en schaatsbaan. Hier zijn veel mensen die iets voor anderen in de wijk willen doen. Vragen in de app-groep stellen kan via Mireille Oosterhof, m.oosterhof@zorgbalans.nl.

Zijn er meer apps die in dit overzicht kunnen? Laat het ons weten door te mailen naar l.arends@zorgbalans.nl.

BUUV
BUUV koppelt in de wijk vrijwilligers en kwetsbare mensen met een hulpvraag. Dit kan van alles zijn – bijvoorbeeld hulp bij boodschappen, de hond uitlaten, regelmatig contact via de telefoon of FaceTime, het maken van een maaltijd, het vuilnis buiten laten zetten of in de container laten gooien, etc. Daarnaast belt BUUV in elke wijk mensen op die niet digitaal vaardig zijn om te vragen hoe het gaat en te inventariseren of ze hulp nodig hebben. In week 12 zijn 59 matches gemaakt  en 78 nieuwe inschrijvingen binnen gekregen.

Inschrijven als vrijwilliger of het inzenden van een vraag kan via https://haarlem.buuv.nu/.

DOCK Haarlem 
DOCK Haarlem is te bereiken via 088 85 55 175. Ook plaatsen zij op hun Facebook pagina (https://www.facebook.com/dock.haarlem/) elke werkdag een leuke activiteit om te doen – ter inspiratie om verveling tegen te gaan.

Facebook groepen
Op Facebook zijn een pagina en een groep actief. De pagina Coronahulp Haarlem en de groep Haarlem Corona Groep. Hier discussiëren Haarlemmers over de ontwikkelingen rondom het coronavirus maar worden ook hulpvragen gesteld.

Haarlem voor Elkaar
De website www.haarlemvoorelkaar.nl van Vrijwilligers Centrum Haarlem & omgeving wordt tijdelijk aangepast ter samenwerking met BUUV. Hierdoor is er voor Haarlemmers een sterk platform waar bewoners corona-gerelateerde hulp kunnen aanbieden en vragen.

Haarlem Effect
Het bedrijfsbureau van Haarlem Effect is bereikbaar voor vragen op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur op het nummer 023 532 25 47.

Nextdoor app
Via de buurtapp Nextdoor kunnen bewoners uit de buurt met elkaar communiceren. Nu wordt de app ook gebruikt om elkaar te helpen tijdens de coronacrisis. Heb je dus een hulpvraag? Je kunt deze stellen in de app.

Website: www.nextdoor.nl.

Restaurants
Verschillende restaurants doen nu aan het bezorgen van eten. Bijvoorbeeld: Olivijn, Frenchie, Vooges, Parels Brasserie, Woodstone Frisk aan het Spaarne, Casa di Papi en ByLima.

Spaarnestroom
Bij Spaarnestroom heeft deelnemer nu een vast contactpersoon die hij/zij altijd kan bellen. Ook worden de deelnemers thuis verrast met allerlei leuke dingen – een volledige lunch en lekkernijen maar ook bijvoorbeeld kindertekeningen of een Samen Staan we Sterk tasje.

Haarlemse Boodschappenservice

Voor 65+ Haarlemmers in alle wijken is een boodschappenservice opgericht door ZoefZoef, Triple ThreaT en Albert Heijn Vos. De boodschappen worden gratis thuisbezorgd op werkdagen tussen 11.00 en 18.00 uur. Het werkt als volgt: boodschappen en het adres waarop bezorg moet worden kunnen telefonisch (023 543 60 46) of per mail (boodschappen@zoefzoefhaarlem.nl) worden doorgegeven op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur. Vervolgens wordt afgesproken wanneer er bezorg wordt en hoe er betaald wordt. Er is mogelijkheid om aan de deur te pinnen.

Stichting Jongeren in Beweging
Jongeren in Beweging doen boodschappen voor kwetsbare mensen. Omdat eenzaamheid zal toenemen en biedt Jongeren in Beweging ook telefonische maatjes. Mensen krijgen dan een vast persoon, zodat vertrouwen opgebouwd wordt en mensen wellicht meer structuur hebben in hun dag.

Bereikbaar gedurende de hele week via het telefoonnummer 06 14 99 98 22 of via de mail: stichtingjongereninbeweging@gmail.com.

Stichting Present en City Shapers
Met het initiatief ‘serve the city’ kunnen Haarlemmers zich opgeven om een stadsgenoot te helpen. Hierbij kan worden gedacht aan het doen van boodschappen, een kaartje sturen, een gezellig telefoongesprek, helpen met een klusje op afstand, uitlaten van de hond, pakketten van de voedselbank samenstellen, pakketten van de voedselbank afleveren of opvang van kinderen. Op de website kun je de gegevens invoeren van iemand die hulp kan gebruiken of hulp aanbieden. https://www.stchaarlem.nl/2020/03/17/corona-hulp/

Triple Threat 
Triple Threat zorgt voor boodschappen voor onze cliënten met behulp van vrijwilligers. De cliënt kan zijn/haar boodschappenlijstje doorgeven en vrijwilligers komen de boodschappen vervolgens aan huis brengen. Het is mogelijk om aan de deur te pinnen wanneer de boodschappen bezorgd wordt. De vrijwilligers zijn klachtenvrij en werken volgens de RIVM-protocollen. Triple Threat is voornamelijk actief in Haarlem Centrum, Zuid en Oost, maar levert in principe door heel Haarlem. Bezorgtijden elke werkdag tussen 11.00 en 18.00 uur. Telefoonnummer: 023 54 36 046. Mail: info@triplethreat.nl.

Heemstede

Eethuis de Luifel

Behoefte aan een warme maaltijd, maar geen tijd om te koken? Eethuis de Luifel heeft nu een

maaltijd-thuisbezorg service van maandag tot en met donderdag. Kok Ricardo kookt dagelijks een lekkere, gezonde en verse maaltijd die thuis opgewarmd kan worden. Het weekmenu is te vinden op: www.wijheemstede.nl. Bel op de dag zelf vóór 13 uur naar 06-22459350. De kosten voor een driegangenmaaltijd zijn € 11,50. Er komen géén bezorgkosten bij. Ophalen van de maaltijd is ook mogelijk.

Facebook
Via de groep Coronahulp Heemstede is er contact met verschillende mensen die hulp aanbieden en kan dan ook contact worden gemaakt met mensen die geen gebruik maken van online kanalen.

Gemeente Heemstede
De gemeente heeft een Corona pagina aangemaakt. Deze is te vinden via de volgende link: https://www.heemstede.nl/actueel/actuele-informatie-over-het-coronavirus.

Heemstroom
De deelnemers van de Heemstroom worden thuis ondersteund, zoveel mogelijk in afstemming met de thuiszorg en de casemanager. Mantelzorgers worden wekelijks gebeld om te vragen hoe alles gaat. Deelnemers worden gebeld op de dagen dat zij naar Heemstroom kwamen – voor een gezellig praatje of een luisterend oor. Deelnemers kunnen boeken, DVD’s en CD’s lenen en als het nodig is worden boodschappen gedaan voor de deelnemers. Ook wordt lunch gemaakt voor deelnemers die wellicht vergeten te eten. Ook worden er leuke acties ter afleiding ingezet – zoals het brengen van tulpen en koekjes, het sturen van kaartjes en het rondbrengen van kindertekeningen.

Loket Heemstede
Het Loket Heemstede is telefonisch bereikbaar 023 548 30 40 van 8.30 tot 17.00 uur voor alle vragen over Wmo, wonen, zorg, welzijn etc. Daarnaast kan er gemaild worden naar loket@heemstede.nl. In plaats van huisbezoeken voeren we nu de “keukentafelgesprekken” telefonisch. Voor zowel de Publieksbalie, Sociale Zaken als (Wmo) Loket Heemstede geldt dat in noodgevallen een afspraak mogelijk blijft.

WeHelpen
WeHelpen biedt praktische hulp voor iedereen. Op de website van WeHelpen zijn al categorieën aangemaakt zoals bijvoorbeeld het doen van boodschappen of het uitlaten van de honden. Kijk op www.heemstede.wehelpen.nl of mail naar heemstede@wehelpen.nl en laat weten waar hulp bij nodig is. WIJ Heemstede neemt dan contact op en zal actief bemiddelen.

WIJ Heemstede 
WIJ Heemstede staat klaar voor hulp bij praktische vragen, een luisterend oor en maaltijdbezorging. Van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur en op vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur kan gebeld worden met medewerkers van WIJ Heemstede op het speciaal geopende telefoonnummer 023 548 38 18.

IJmuiden

We doen het samen IJmuiden – Ichtus Kerk
Iedereen in IJmuiden die niet-medische hulp nodig heeft op aan wil bieden kan mailen naar wedoenhetsamenijmuiden@gmail.com of bellen naar 0255 – 57 88 83 of 06 23 37 76 79. Hulpvragen en aanbieders worden vervolgens aan elkaar gekoppeld. Dit is een initiatief van de Ichtus Kerk.

Welzijn Velsen
Welzijn Velsen heeft een speciaal meldpunt voor praktische vragen en hulp tijdens de coronacrisis. Het telefoonnummer is 0255 726 114 en het mailadres is meldpunt@welzijnvelsen.nl. Het meldpunt is bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur.

Zeestroom
Zeestroom organiseert elke dag iets leuks voor de deelnemers die normaliter zouden komen. Zo worden er lekkere dingen gekookt en rondgebracht, en kaartjes en nieuwsbrieven verstuurd. Ook worden de deelnemers gebeld en wordt er met sommigen gewandeld.

Velsen

Facebook
Er is een Facebook-groep genaamd Coronahulp Velsen actief. Hier wordt hulp aangeboden en gevraagd.

Nood-kinderopvang voor basisschoolkinderen 
Deze noodkinderopvang geldt voor gezinnen waarvan één of beide ouders in een vitale beroepsgroep werkt en die zelf geen opvang kunnen regelen. De basisscholen stellen een lijst op van kinderen uit gezinnen die in aanmerking komen voor de noodkinderopvang. De scholen gebruiken hiervoor de lijst van vitale beroepen van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cruciale-beroepsgroepen. De geselecteerde kinderen worden vervolgens door de welzijnswerkers van SWV en de pedagogisch medewerkers van Peutercentra Velsen opgevangen op één van de beschikbare locaties. De noodkinderopvang is vanaf donderdag 19 maart beschikbaar. De noodkinderopvang bestaat uit kleine groepen van 10 kinderen. Dit is een initiatief van Stichting Welzijn Velsen en Peutercentra Velsen. De openingstijden zijn van 8.00 uur tot 18.00 uur.  

Welzijn Velsen
Welzijn Velsen heeft een speciaal meldpunt voor praktische vragen en hulp tijdens de coronacrisis. Het telefoonnummer is 0255 726 114 en het mailadres is meldpunt@welzijnvelsen.nl. Het meldpunt is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Polderstroom
Polderstroom belt al haar deelnemers minstens een keer per week (en een aantal dagelijks). Er wordt elke week wat lekkers of gezelligs naar de deelnemers gebracht, samen met de nieuwsbrief. Ook kan gebeld worden naar Polderstroom – zij kunnen van alles regelen: boodschappen doen, kleurplaten brengen, tijdschriften brengen, wandelen, een praatje maken. Hiervoor kunnen de verschillende huiskamers gebeld worden op doordeweekse dagen tussen 10.00 en 16.00 uur. Dijk: 0623  53 58 36, Weide: 06 52 82 99 25 en Akker: 06 19 29 23 93

Schulpenstroom
Schulpenstroom heeft wekelijks telefonisch contact met de deelnemers en stuurt ook regelmatig per post een nieuwsbrief op.

Schalkwijk

Europastroom
Elke deelnemer heeft een vaste contactpersoon die hij/zij altijd kan bellen. Daarnaast worden de deelnemers thuis verrast met allerlei leuke dingen – een volledige lunch en lekkernijen maar ook bijvoorbeeld kindertekeningen.

Sportieve Buren
Sportieve Buren bieden hulp en zorg voor de kwetsbare in de wijk. De Sportieve Buren doen voor kwetsbaren in Schalkwijk boodschappen. Meer informatie volgt later.

Stichting Jongeren in Beweging
Jongeren in Beweging doen boodschappen voor kwetsbare mensen. Omdat eenzaamheid zal toenemen en biedt Jongeren in Beweging ook telefonische maatjes. Mensen krijgen dan een vast persoon, zodat vertrouwen opgebouwd wordt en mensen wellicht meer structuur hebben in hun dag.

Bereikbaar gedurende de hele week via het telefoonnummer 06 14 99 98 22 of via de mail: stichtingjongereninbeweging@gmail.com.

VMGH locatie nodig?
De VMGH stelt haar locatie ter beschikking voor eventuele initiatieven, denk aan maaltijden voorbereiden en rondbrengen. Interesse? Neem contact op met Mohamed Boujnan, VMGH Haarlem via het mailadres vmghaarlem@hotmail.com.

Zandvoort

NL voor Elkaar in Zandvoort
Op dit platform kan hulp worden aangeboden en gezocht. Speciaal voor iedereen in Zandvoort die hulp nodig heeft of behoefte heeft aan contact en een praatje.

Website: https://www.nlvoorelkaar.nl/coronahulp-in-zandvoort

Pluspunt Zandvoort
Plusdienst Zandvoort biedt ondersteuning en heeft veel vrijwilligers die willen helpen. Hulp kan aangevraagd worden via de Plusdienst via 023 571 73 73 en als dit niet werkt direct via Plusdienst Zandvoort via 023 574 03 30.

De Drie Aapjes
De Drie Aapjes biedt alle zorgverleners uit Zandvoort elke dag twee daghappen aan voor 5 euro (normaliter 10 euro). De daghap wordt eventueel ook thuisbezorgd.

Bestellen bij Ed via 06 55 24 64 80.

Zandstroom
Zandstroom maakt ‘troostfilmpjes’ – zoals bijvoorbeeld een prachtige dans – en zet deze op Facebook. Ook wordt ‘Zandstroom’  naar de mensen thuis gebracht – zoals een blij-eitje of een kracht-bronbon en nog veel meer lekkers. Daarnaast is Zandstroom voor een praatje bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 16.00 uur. Het telefoonnummer is 023 891 38 83 of 06 13 93 99 82.

Geplaatst op 25-03-2020

Nog geen lid van Servicepaspoort? Meld je nu aan en ontdek de vele voordelen van Servicepaspoort!

Word nu lid Bekijk de voordelen

Totaaloverzicht { ons aanbod }

Vakmensen aan huis Kortingsacties op vakmensen aan huis

Wat is er heerlijker dan thuis in de watten te worden gelegd? Servicepaspoort regelt het voor u: een massage, een pedicure of een maaltijd. Ze behoren tot ons brede aanbod van vakmensen aan huis. Ook loodgieters, glazenwassers of hoveniers regelt u zonder problemen via Servicepaspoort. Op deze en andere services profiteert u van kortingsacties.

Bekijk het aanbod

Comfort & Gemak Kortingsacties comfort en gemak

Servicepaspoort is op de hoogte van moderne oplossingen. U kunt uw huis voorzien van elektronische hulpmiddelen, zodat u langer thuis kunt wonen in een veilige en comfortabele omgeving. Zoals persoonsalarmering, beeldverbinding of een GPS-zender waarmee u ook buitenshuis bent te lokaliseren. Op deze en andere services profiteert u van kortingsacties.

Bekijk het aanbod

Comfort & Gemak Kortingsacties op actief en gezond

Servicepaspoort is op de hoogte van moderne oplossingen. U kunt uw huis voorzien van elektronische hulpmiddelen, zodat u langer thuis kunt wonen in een veilige en comfortabele omgeving. Zoals persoonsalarmering, beeldverbinding of een GPS-zender waarmee u ook buitenshuis bent te lokaliseren. Op deze en andere services profiteert u van kortingsacties.

Bekijk het aanbod

Gratis magazine { kennis maken }

Maak vrijblijvend kennis met Servicepaspoort

Magazines

Wilt u nader kennis maken met wat we te bieden hebben? Of wilt u digitaal op de hoogte blijven van onze aanbiedingen? Als u uw naam en adresgegevens achterlaat, krijgt u van ons vrijblijvend een kennismakingspakket thuis gestuurd. U kunt zich hier tevens aanmelden voor onze digitale nieuwsbrief.

Klik hier

Makkelijk gevonden { zoeken }

Producten en diensten Servicepaspoort

Magazines

Bent u bijvoorbeeld op zoek naar een schilder, schoonheidsspecialiste of een klusjesman? Neem dan contact op met Servicepaspoort of zoek hieronder naar een leverancier van Servicepaspoort.